неделя, 22 юни 2014 г.
Теория на Дау Джонс
Тази публикация обобщава всичко казано до момента за тренда
Теория на Дау Джонс(Dow Jones Theory) - Как да определим тренда и как да търгуваме по него?
Чарлз Дау се счета за баща на съвременния технически анализ. Той е основателят на фирма за финансови новини "Дау Джонс" в Ню Йорк и също е основател и пръв редактор на "Уол Стриит Джърнъл". Дау създава индекс, за да се опита да измери цялостното движение на американските ценни книжа.
Теорията на Дау Джонс дава общ план на цялата картина.
Теорема 1. Пазарът се развива на цикли, като всеки цикъл се състои от 4 фази, повтарящи се през неопределен период време.
1 Аccumulation-Натрупване
2 Mark-up-Подем
3 Distribution- Дистрибуция
4 (Mark-down)- Упадък
Аccumulation-Натрупване. Тази фаза настъпва, когато на пазара се образува ново дъно.Тогава опитните и хитрите търговци, както и нформираните играчи, започват да купуват, смятайки, че най-лошото е свършило. В същото време малките и неопитните търговци, продалжават да продават. Настроенията на масата са все още мечи.В пресата излизат най-различни статтии, в които се говори за гибел и разруха. Но във тази фаза цените са достатъчно ниски, за да станат атрактивни за биковете. Постепено настроението от отелнотриц, започва да клони към неутрално.
Mark-up-Подем В тази фаза пазара става стабилен за малко, след което започва да се покачва. В началото мнозинството, повече прилича на банда. Къма тази банда, се присъидиняват и техническите анализатори, които виждайки, по-високите върхове и по-високите дъна, откриват че настроението и посоката на пазара се е промемила. В пресата вече дискутират вероятността, че най-лошото е отминало. Тъй като тази фаза се развива по-бавно и по-продължително, все повече инвеститори започват да се пресъидиняват към масата, от алчност и от страх да не останат извън играта. Когато фазата е към своя край, закъснялото мнозинство се включва в масовите покупки, с което обемите рязко нарастват. Покачването на цената преминава всякакви исторически норми и логиката и разума отстъпват на алчността. В този момент хитрите и информираните търговци, започват да разпродават, цената започва да се стабилизира и покачването да забавя темпове. За последната група играчи, които са гледали отстрани, това им се струва добра възможност да се включат. Пазарът прави един последен връх. Спукването на балона предстои. Настроението от бичи преминава към неутрално.
Distribution- Дистрибуция В третата фаза продавачите започват да доминират. Тази част на цикъла се характеризира, стова че бичото настроение се превръща в смесено. Често цената започва да се движи в тесни граници. Също така фазата може да протече много бързо. Емоцията взема връх, като инвеститорите могат да бъдат обхванати от редуващи се периоди на пълен страх и паника, с периоди на оптимизъм, та дори с периоди на алчност, защото пазара може да се обърне за малко в тяхна полза. Ситуацията е много екстремна във всички аспекти и затова големите инвеститори предпочитат да стоят на страна. Настроението бавно, но сигорно започва да се променя. Тази трансформация може да се случи и много бързо, ако се появи катализатор, като лоши икономически новини или геополитическо събитие.
Упадък(Mark-down) Четвъртата и последна фаза от един пазарен цикал е най-болезнена за тези, които са си задържали позициите. Много от тях си задържат позициите, защото тяхната инвестиция е на загуба и те все още имат надежди, че ще спечелят или поне, че ще успеят да изплуват. Ако пзара корегира 50% от цената в обратна посока, много от играчите които са купували по време на „дистрибуцията” или във фазата на „подем” се отказват от своите позиции или просто фалират. За тяхно съжеление това е сигнал за покупка и знак че дъното скоро предсои. Отново се появяват хитрите, опитните и информираните играчи, които започват да купуват в новата фаза на „акумулация”.
На практика пазрният цикъл, може да бъде, както бичи, така и мечи
Технически индикатори<>Ценови модели<>Съпротиви и Подкрепи<>Теория на Елиът<>Управление на капитала<>Търговска психология
Вече знаеш, че пазарът се развива на цикли и че трябва да отваряш и затваряш позиции във фазите на акумулация и дистрибуция. Това може да стане с помоща на candlestick формациите за обръщане на посоката. От фигурите по-горе, може би вече виждаш, че точно в тези фази има candlestick формации. Но ако обърнеш по-голямо внимание ще забелжиш, че има и много фалшиви сигнали.
Технически индикатори<>Ценови модели<>Съпротиви и Подкрепи<>Теория на Елиът<>Управление на капитала<>Търговска психология
За да филтрираш фалшивите сигнали е нужно да използваш похвати, които са базирани на Теорема 2 от теорията на Дау Джоунс.
Теорема 2 Цените се движат в трендове. Трендът се определя от общата посока на движението на цената.
Поредица от няколко цикъла образуват тренд. Има три движения, които могат да се извършват по времето на общото движение. Първото и най-важното движение е първичния тренд: широките възходящи или низходящи движения, познати като бичи или мечи пазари. Второто и най-измамно движение е вторичната реакция-вторичен тренд: важен спад при първичен бичи пазар или повишаване при първичен мечи пазар. Третото и обикновенно маловажно движение познато, като краткосрочен тренд.
Първичен тренд: Най-дългият от трите вида тренд. Той представлява цялостното, широкообхватно, дългосрочно движение на цената
Вторичен тренд: Той е средносрочен и се движи противоположно на първичния тренд.
Технически индикатори<>Ценови модели<>Съпротиви и Подкрепи<>Теория на Елиът<>Управление на капитала<>Търговска психология
Как да откриваме тренда и как да търгуваме по него?
Трендът е твой приятел. Винаги откривай позици по посока на първичния тренд.
И така, как се откриват трендовете? Това става, чрез чертане на тренд линии и чрез технически индикатори Препоръчително е да се използват и двата метода едновременно.
Чертане на тренд линии –Всяка платформа за он-лайн търговия, каквато е и Metatrader 4, предлага инстроменти за чертане.
Тренд линия се чертае, като се свържат два локални минимума (дъна), като второто дъно трябва да е по-високо от първото, за възходящ тренд и два локални максимума (върхове) ,като вторият връх, трябва да е по-ниско от първия, за нисходящ тренд.
След построяване на тренд линията и спазване на сентенцията „трендът е твой приятел”, можеш да видиш че фалшивите сигнали, водещи до загуба са сведени до минимум. Като най-надежните сигнали са точно на тренд линията.
В този конкретен пример, с мечи пазар, след построяването на тренд линията, сигналите за продажба зкъсняват и то с много. За това, като задължително условие, трбва да добавяш и правилото за вторичния тренд. В практиката, вместо вторичен тренд се използва думата „корекция”. Корекцията коригира главното, насоченото движение, което се нарича „импулс” . Какви видове корекции има и колко процента могат да коригират от импулса ще научиш от Теорията на Елиът.
Технически индикатори<>Ценови модели<>Съпротиви и Подкрепи<>Теория на Елиът<>Управление на капитала<>Търговска психология
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Основоположен камък в техническия анализ. Който го вълнува, редно е да го знае.
ОтговорИзтриванеМного полезна публикация, благодаря за споделянето!
ОтговорИзтриванеИнтересно четиво, но ще те помоля да форматираш по-добре текста.
ОтговорИзтриванебих дал съвет за тренд линиите ако ви провърви един най-много 2 пъти не играйте повече по тази тренд линия
ОтговорИзтриване